مهمترین علت زانودرد

ضعف ماهيچه ها بيشترين علت زمينه اي دردهاي زانو است، به طوري كه 80 درصد دردهاي زانو با انجام ورزش نامناسب تسكين مي يابد. ورزش هايي مثل دوچرخه سواري و ساير ورزش هايي كه باعث تقويت ماهيچه هاي جلو و پشت ران مي شوند در جلوگيري و تسكين دردهاي زانو موثر هستند. زانو يكي از مفاصل حساس بدن است و زانو درد يكي از شكايت هاي شايع افراد است كه علت هاي مختلفي دارد. مفصل زانو رباط هاي محكمي براي نگاه داري و محافظت، غضروفي به صورت يك بالشتك براي استخوان ها و وترها براي اتصال به ماهيچه ها به يكديگر دارد. اما خم شدن ياچرخيدن بيش از حد، دويدن زياد يا پرش باعث پارگي يا التهاب اين رباط ها مي شود. فشار و حركات نادرست باعث فرسودگي غضروف ها مي شود كه در اين موارد درد ناشي ازمالش استخوان ها احساس مي شود. بهترين راه تسكين درد زانو انجام ندادن حركاتي است كه درد را شروع كرده اند، تكرار اين حركات باعث بروز شديد درد مي شود. گذاشتن يخ در آسيب هاي را اول درد را كاهش مي دهد اما در بسياري موارد گرماي مرطوب موثرتر است . كاهش وزن در افرادي كه دچار اضافه وزن هستند روشي خوب براي كاهش فشار بر زانوان است هر كيلو وزن هشت برابر فشار به زانو وارد مي كند يعني با كاهش پنج كيلوگرم وزن 40كيلوگرم فشار از روي زانو برداشته مي شود